Vancouver Island deel 1 - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Truus en Bert Koning - WaarBenJij.nu Vancouver Island deel 1 - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Truus en Bert Koning - WaarBenJij.nu

Vancouver Island deel 1

Door: Truus en Bert

Blijf op de hoogte en volg Truus en Bert

30 Juni 2023 | Canada, Telegraph Cove

Vancouver Island.

De vijfde aflevering alweer. Lees over Grizzlies en zeehondjes en nog veel meer.
Vancouver Island komt in twee delen. Dit is de eerste...

Bedankt ook weer voor de leuke reacties. Ga zo door....

We laten onze Tiny Secret house achter ons. Om 12:55 vertrekt de eerste van de twee ferries die ons naar Vancouver Island zullen brengen. Je kunt deze niet reserveren. Dus we besluiten dat we een uur voor vertrek aanwezig zijn. Dat lukt prima en op het laatst zien we dat de boot niet helemaal vol gaat. Een half uur later spuugt de boot een hele sliert auto's uit op Saltery bay. We hebben op de kaart een meertje gezien met een recreation area. Lijkt leuk om de tijd tot de volgende ferry door te brengen. Alleen de weg erheen blijkt een weg vol stenen en kuilen te zijn. Dus na 100 meter toch maar omgekeerd. De andere kant op vinden we een 'beach access' paadje, tussen twee huizen door. Goed genoeg voor een broodje uit het vuistje. Daar aangekomen klinkt een vreemd geluid dat uiteindelijk gemaakt wordt door een paar zeehonden die op een rots eilandje inde zon liggen te chillen. Dat is met de verrekijker nog net zichtbaar.
Onze overnachting is een B[e-38]B in Campbell River. Het is bij mensen thuis met wie we keuken delen. (maar nu wel een eigen badkamer). Het huis is bijzonder luxe en netjes ingericht, hoewel de meubels niet bepaald onze smaak zijn. We hebben wel het gevoel dat we voorzichtig met de spullen moeten omgaan. Het is bepaald geen ikea spul hier.

Op advies van de eigenaar gaan we niet naar de ELK Falls, maar naar de Myra falls. We nemen zowel de upper en de lower falls, zodat we weer een beetje training hebben. De Falls vielen een beetje tegen, helaas. De trail erheen was wel erg mooi. Het was ook nog anderhalf uur rijden erheen. De Elk falls bewaren we om misschien volgende week nog te bekijken.

Op weg naar telegraph cove rijden we eerst nog even door Campbell River. Even boodschappen inslaan en een kop koffie. Daarna rijden we langs de kustweg en het blijkt dat Campbell River best een leuk stadje is. Gisteren toch de verkeerde keus gemaakt. Op goed geluk parkeren we de auto. Even kijken of er nog een nieuwe bikini voor Truus te vinden is. Eerste winkel gelijk geslaagd!
Het is een heel eind rijden naar Telegraph cove. Wel een mooie weg, maar uiteindelijk ook wat saai. Telegraph cove is een mooi historisch dorpje, begin 1900 onstaan voor een telegraaf verbinding. Je vindt veel dingetjes over de geschiedenis nog terug.
Hoewel er in de zomer veel mensen verblijven, blijven er in de wintertijd maar een handje vol wonen. Ondanks dat, voelt het niet als overvolle drukte. We checken in voor de Grizzly tour, die we morgen gaan maken. We moeten ons om 6:30 melden (oeps !)

Vroeg opstaan, maar voor ontbijt en lunch wordt vandaag gezorgd, dus we zijn snel klaar. Op het kantoortje zijn we de eersten. Bakje yoghurt met wat Cruesli. Kop koffie. Dan aan boord. Het is eerst nog een eind varen naar de Knight Inlet. Een fjord langs het vaste land, waar je alleen per boot (of watervliegtuig) kunt komen. Onderweg wordt van alles uitgelegd over het marine wildlife en hoe je een zwarte beer van een Grizzly kunt onderscheiden. Dit werd afgesloten met een quizje. Bij elke berenfoto zeggen welke het is. Trotse ikke heeft ze als eerst van dit seizoen allemaal goed. Intussen hebben we al een uurtje van 45kmph gevaren en wordt het tijd om de eerste paar beren te vinden. Eerst eentje, en even later zelfs twee, een mannetje en een vrouwtje samen. Toen het pad langs het water ophield duiken ze allebei achter elkaar de zee in en zwemmen verder. Zó mooi om te zien. We zijn in een goede tijd van het jaar. De beren zijn veel langs het water om eten te zoeken. De bessen (waarvan één beer er tot 200.000 op een dag van kan eten) zijn nog niet rijp. Voor het spektakel dat ze zalmen uit het water vangen moet dan weer wachten tot eind augustus/september. Dat zie je misschien weer niet snel vanaf een boot.
Bin Knight Inlet is een groot, meer vlak gebied waar ze een voedsel rijk gras eten. We zien een meerdere grizzlies. Zelf een die twee andere beren wegjaagt.
De volgende dag begint rustig. We kijken wat rond bij de logging sort. Hier worden alle geoogste boomstammen verwerkt en op soort en grootte gesorteerd. Drijvende pakketten worden in het water gedonderd en door een kleine "boom boat" naar de diverse plaatsen geduwd. Later worden ze door een soort sleepboot met velen tegelijk opgehaald en verder vervoert.
's Middags gaan we op kayak tour. Ook weer met een gids. We krijgen eerst wat instructies en een schattig schort, zodat we zelf een beetje droog blijven. We peddelen langs de kustrand. Wat een rust vergeleken bij het lawaai van de motorboot! We komen bij een stuk kelp-woud. Planten op lange stelen. Dan een drijbolletje gevolgt door lange platte bladeren. Je kunt het eten, maar mij trekt het niet zo. Het mooie is wel dat dit spul schuilplaats bied aan de zeehonden. Al snel steken ze af en toe een kopje omhoog. Hoe mooi om zó dicht bij deze dieren in het wild rond te dobberen. Weer een hoogtepuntje aan onze reis. Na ca 10km hebben we stijve knieën en armen. We sluiten Telegraph cove af. Morgen gaan we weer terug in zuidelijke richting......

Tot de volgende keer weer !!!

• 30 Juni 2023 - 08:20

Bea :

Wat prachtig die beren, zo veel en dichtbij. Schitterend Truus en Bert!

• 30 Juni 2023 - 08:31

Heidi:

Super ervaring Bert en Truus

Mooi hè die zeehond! Was bij ons ook een hele mooi ervaring

Geniet nog van al het moois dat Canada nog te bieden heeft!

Gr Heidi

• 30 Juni 2023 - 08:33

Ellen:

Wat een prachtige foto's en geweldig verhaal weer! En bijzonder om zo dicht bij de beren en zeehonden te komen. Echt genieten op een reis vol onverwachte gebeurtenissen en mogelijkheden. Heerlijk weer om zo mee te genieten. Lieve groet en alle goeds en graag tot het volgende verhaal! [e-1f481][e-1f340][e-1f495]

• 30 Juni 2023 - 08:36

Jane & Nick:

What a great travel log! Bert the bear expert! …. Canada has certainly not been a disappointment. We are inspired to replicate your trip now.

looking forward to hearing all about your adventures in August x

• 30 Juni 2023 - 09:03

Patricia:

Hallo Bert en Truus,

We lezen jullie verhalen met veel plezier.

Wat is de natuur toch prachtig, hè?

Lieve groetjes, Patricia en Roland

• 30 Juni 2023 - 10:17

Holger De Wolf:

Gaaf joh, die berenfotos komen zo uit national geographic! Dan voel je je als mens nietig en toeschouwer in hun leven.

• 30 Juni 2023 - 11:13

Jeannette De Koning :

Mooie foto's weer, heerlijk genieten

• 30 Juni 2023 - 12:06

Ernest En Jolanda:

Wauw, wat een mooie natuur (foto’s) en bijzonder om beren met eigen ogen van zo dichtbij te zien.

Op naar nog meer mooie, bijzondere momenten.

Liefs, Ernest en Jolanda.

• 30 Juni 2023 - 14:12

Roel, Paula, Luca, Sem En Mats:

Wat een fantastisch verslag weer, met idem dito foto’s! Jullie beleven echt de Canadian Dream, goed bezig! Geniet ervan en ga zo door met de verslagen. Dan hebben wij ook meteen een sneak previeuw.

Liefs van ons

• 01 Juli 2023 - 15:52

Mieke:

Heerlijk al die onverwachte wendingen. Zoveel moois te zien gepland en spontaan. Geniet er nog van de laatste week.

• 02 Juli 2023 - 20:43

Karien:

We lezen jullie verslag vol verwachting!

groetjes van Rein en Karien

• 03 Juli 2023 - 07:01

Gertie Verhoeven:

Wat een prachtige foto's ! Zo mooi om die beren te zien.

Jullie zien er uit als echte reizigers, prachtig !

In Wijchen heeft het al enkele keren geregend en dat was hard nodig na veel droge weken.

Lieve groetjes van Gertie.

• 03 Juli 2023 - 18:53

Anja Oudenampsen :

Hoi hoi Truus en Bert,

Wat leuk om jullie reisverhalen te lezen en mooie foto's te zien. Geweldig. Jullie zijn echte avonturiers. Geniet nog even van dit alles .

Groetjes Anja

• 07 Juli 2023 - 21:26

Marijke Van Den Bos:

Wat een mooie ervaringen! Super. En ook heel mooie foto’s.

Groetjes

Marijke van den Bos