Whistler en meer - Reisverslag uit Whistler, Canada van Truus en Bert Koning - WaarBenJij.nu Whistler en meer - Reisverslag uit Whistler, Canada van Truus en Bert Koning - WaarBenJij.nu

Whistler en meer

Door: Truus en Bert

Blijf op de hoogte en volg Truus en Bert

25 Juni 2023 | Canada, Whistler

We vertrekken helaas weer uit Clearwater. De Cabin was een mooie plek om te verblijven. Vlak achter de cabin is een creek. En het water van deze creek verdwijnt uiteindelijk na veel vallen in de grotere Clearwater river. Na nog een paar naamswisselingen komt dit water in de Fraser river. Een van de grootste rivieren in west Canada, die al in Jasper begint en bij Vancouver in de grote Oceaan uitmondt. We hebben in Jasper, 1000den km van de zee, gestaan waar de sterkste zalmen op het einde van de zomer helemaal naar toe zwemmen om te paaien en vervolgens te sterven. Als ze voor die tijd niet gegrepen zijn door een beer tenminste.
Op naar Camloops. Een redelijk grote stad, waar de North en South Thompson river samen komen in de, je raadt het al, Thompson river. Er is een mooi park langs de rivier waar iedereen wat sport of in een mini waterpark bezig is. We staan even bij de bowling te kijken. Maar het lijkt meer op jeux de boules maar dan met net niet ronde ballen die aan een kant zwaarder zijn en daardoor de curling bochtje maken. Al snel krijgen we een kaartje voor 4 gratis proeflessen in de hand gedrukt. Dat is weer typisch Canadees. Je wordt er al snel bij betrokken.
In Camloops hebben we een appartementje bij mensen thuis. Veel ruimte maar het leek er net een kringloopwinkel.
Lillooet is een klein plaatsje, wat zijn hoogtijd had in de goudzoekerstijd. Onderweg komen we ineens een wildwest stadje tegen. Dat ziet er zo leuk uit dat we even teruggaan om het te bekijken. Het blijkt een soort mini openluchtmuseum. Entree 5$. De eigenaar is zo ongeveer de enige aanwezige. Vol verhalen. Zo ook over de eerste prototype kappersstoel die er staat. Uitgevonden door een geëmigreerde Hollander. Daarom werd het ons verteld. Hij had er ooit 1200$ voor betaald, maar is nu op 50.000 getaxeerd. Sla dit niet over wanneer je hier voorbij komt. Het heet Deadman Junction ranch. Maar pas wel op hier. Het bordje Danger rattlesnakes hangt hier in dit enige stukje canadese woestijn niet voor niets! (Ook al hebben we hem niet gezien.)

Over het hotelletje in Lilliooet zullen we het niet hebben. Er is de volgende dag nog een oldtimer race, werd ons verteld, dat brengt de nodige oude bakken bij elkaar in Lilliooet.
We gaan snel verder in de richting van Whistler. Hier rijden we over een weg door de bergen, onbeschijfelijk mooi. Dit overtreft de schoonheid van Banff en Jasper. Je hebt geen overzicht waar je heen gaat, maar de weg kronkelt zich letterlijk door de bergen. Hoger en hoger, de temperatuur zakt naar 4'C. Op de berghelling zien we vers besneeuwde bomen! Wat is dit? Help, het is half juni!! We komen langs het Joffre Lake. Toch maar even kijken. Maar eerste de korte broek verwisselen voor een lange (gedoe in de auto, maar buiten op de natte modderige P is geen optie) en dan ook maar wanten en muts op, want hier is het koud !! Het lower Lake is mooi, en snel bekeken. Op naar het middle lake. Dat is nog anderhalf uur wandelen volgens de dame van het provincial park, die bijhoudt hoeveel mensen er naar binnen gaan. Dat het ook 300m omhoog is, dat heeft ze niet verteld. Die zevenheuvelenroute volgende maand deert ons straks niet, haha.

Moe van de klim, komen we in Whistler aan. Hier wacht ons een (belachelijk) luxe hotel op ons. Met complete keuken en sauna, maar dat komt goed uit wanneer je eerder al tijdenlang met verkleumde handen hebt gewandeld.
Whistler was in 2010 gastplaats van de Olympische winterspelen. Mooi dat in de plaats vooral de PARAlympiers (uit Canada) worden vermeld.
Leuk weetje, is dat de naam Whistler is ontleent aan het fluitend geluid van de marmot die hier vaak ziet.
Het weer is miezerig vandaag, helaas. We komen mensen tegen die al.op de gletcher hebben geskied. De gondels vertrekken hier omhoog.....de mist in. Geen goed idee om naar boven te gaan zonder uitzicht. We maken een wandeling langs een meertje met een clothing optional strandje (volgens de reisgids). Maar we houden de jassen toch maar aan. Een museum over de Squamish (first nation's, de oorspronkelijke bevolking hier van vóór de Engelse kolonisten en goudzoekers) lijkt ons leuk, maar helaas. Op maandag gesloten.
Wanneer we verder reizen, is de wegbewijzing als bij ons Friesland, twee talig. Van het Fries kunnen wij met een beetje fantasie nog iets maken, maar Squamish? Geen idee hoe je iets uit moet spreken wanneer er zelfs een 7 in het woord voorkomt.... Wie weet leren we het later nog.
We rijden in de richting van Horseshoe bay, daar schepen we in op de ferry naar de sunshine coast. We hebben een tiny house geboekt voor de 3 nachten. Alles is er super eco. Bijvoorbeeld een voetpompje ipv normale kraan. Water uit de regenton. Hout gestookt kacheltje. Compost toilet (de details laten we liever weg). We zien tot twee keer toe een colibie van de bloemetjes snoepen.
Hiervandaan maken we een hele mooie wandeling naar Smugglers cove. Eerst komen langs een paar meertjes die onstaan zijn omdat de bevers er een dam hebben gemaakt. Alle bomen staan dood in het water. We komen ook diverse slangen, nou ja hele kleintjes dan, tegen. Even verderop weer grote red cedars en evergreen bomen die nooit hun blad verliezen, maar elk jaar een nieuwe rode, gladde bast krijgen.
Bijzonder zijn de paarse zeesterren die bij laag water mooi zichtbaar zijn.
De eerste ochtend was het nog wat miezerig, maar daarna maakt sunshine coast zijn naam waar.

Volgende keer tijd voor Vancouver Island!!!

• 25 Juni 2023 - 09:37

Jose Gunsing :

Wat een mooie afwisselende reis Bert en Truus ,en wij kunnen zo heerlijk meegenieten .

zo een andere wereld daar dan hier ,geweldig.

• 25 Juni 2023 - 11:10

Gertie Verhoeven.:

Hallo Truus en Bert,

Wat een mooi reisverhaal ! Het lijkt wel ofdat ik er zelf bij ben. En de foto's ! allemaal prachtig en apart. Ik had geen idee dat het er daar soms zo inheems uitziet. Wat maken jullie veel mee. Dat moet wel onvergetelijk zijn.

Hier in Wijchen is het weer lekker warm, het lijkt Spanje wel. Vanmiddag ga ik met Sjoerdje naar Nijmegen. In De Lindenberg komt een dansgroep "Dobrodošli". We gaan met de trein en pakken natuurlijk in Nijmegen een terrasje erbij.

Warme groetjes van Gertie.

• 25 Juni 2023 - 16:33

Erik:

Mooie avonturen Bert en Truus. Geniet ervan.

• 25 Juni 2023 - 20:11

Johan & Leny:

Jullie maken onvergetelijke herinneringen samen! Nu ri Vancouver. Tot de volgende, groetjes!

• 26 Juni 2023 - 07:20

Ellen:

Prachtig, Truus en Bert, zowel de foto's als het reisverhaal! Je duikt zo Canada even in samen met jullie. En wat een verscheidenheid aan cultuur en natuur, warmte en kou. Het lijkt wel een reis door de tijd en de seizoenen. En door luxe en natuur nabij. Geweldig dat jeux de boules met net niet ronde ballen, het lijkt wel een beetje op het hamer gooien van de Vikingen.

Lieve groet en alle goeds en genietse van jullie volgende avonturen. Ellen

• 30 Juni 2023 - 09:29

Lianne :

Fijn dat we kunnen meegenieten met jullie fantastische avontuur.